بهبهان بهشت گم شده

این وبلاگ حاوی مطالب مفیدی در زمینه جاذبه های توریستی - طبیعت -تاریخ و فرهنگ شهر باستانی ۶۰۰۰ ساله بهبهان (ارجان) میباشد.

بهبهان بهشت گم شده

این وبلاگ حاوی مطالب مفیدی در زمینه جاذبه های توریستی - طبیعت -تاریخ و فرهنگ شهر باستانی ۶۰۰۰ ساله بهبهان (ارجان) میباشد.

درباره بهبهان ۲

سابقه تاریخی
در قدیم، مرکز حکومتی این ناحیه، «ابزقباد»، «به از آمد قباد»، «قباد خره»، و «ارگان» نام داشت. (1)
حمزه اصفهانی می نویسد:(1)
«قباد، شهری بنا کرد و به از آمد کواد که همان ارجان است و به آمد یعنی بهتر از آمد، و ولایتی را تابع آن کرد.» (1) (3)
مقدسی در وصف بهبهان می نویسد:(1)
ارجان خوره ای(ولایتی) است بس مهم دشتی و کوهستانی و دریایی پر از درختان نخل، انجیر، زیتون و دخل نعمتهای فراوان است. عضدالدوله دیلمی مکرر میگفت: مقصود من از داشتن عراق عرب بلند نام است و از داشتن ارجان، دخل آن. و ارجان نام پیر قرقیسیا، پسر فارس بوده که از پدرش قهر کرده و از نزدش خارج شد و این ولایت را آباد کرد. (1) (4)

یاقوت حموی درباره شهر ارجان گفته است:(1)
فارسیان گویند نخستین کسی که ارجان را احداث کرد، قبادبن فیروز بود.در زمانی که ملک را از جاماسب پس گرفت و با رومیان بجنگید و میافارقین و آمد[دیار بکر] را فتح کرد، پس امر کرد شهری در مرز فارس و خوزستان احداث کردند و آن را ابز قباد نام نهادند و اسیران آن دو شهر را در انجا ساکن ساخت و این ولایت تشکیل گردید.(1)

نام بهبهان برای اولین بار در نیمه دوم سده 8 ه.ق. در تاریخ ذکر شده است. مولف فارسنامه ناصری ضمن شرح وقایع سال 786 ه.ق. می نویسد:(1)
شاه منصور که دراواخر حیات شاه شجاع، والی شوشتر بود، اخبار سلطان زین العابدین و شاه یحیی را شنید در طمع مملکت فارس افتاده از بهبهان و شولستان تا حدود کازرون را تاخته، خرابی بسیار نمود...(1) (5)

شرف الدین علی یزدی، مولف ظفرنامه، در شرح وقایع سال 795 ه.ق. و لشکر کشی تیمور گورکان به فارس می گوید:(1)
حضرت صاحبقران همان روز به سعادت سوار شد و از آب رامهرمز عبور فرموده فرود آمد و روز یکشنبه به آب می رسیده نزول نمود و روز دوشنبه از جایزان ایوار کرده صحرای زهره مخیم نزول ساخت و روز سه شنبه از کردستان{روستایی در نزدیکی بهبهان} و آب ارغوان گذشته بهبهان معسکر نصرت آشیان گشت...(1)(6)

در سده 9 ه.ق. مولی علی فرزند سید محمد مشعشعی{محمد مشعشع فردی عرب بود که در حدود همین سده از عربستان گروهی از عشایر عرب را با خود همراه ساخت و با ادعای مهدویت شهر عجم نشین هویزه را مورد تاخت و تاز قرار داد و به تدریج در سده های بعد دامنه این تاخت وتاز به نواحی داخلی خوزستان نیز کشیده شد، بدین نحو که بسیاری از عشایر عرب به اینان پیوسته و به درون خوزستان خزیدند. اینان اولین اعرابی بودند که به درون مرزهای کنونی خوزستان وارد گشتند و اعقاب اینان هم اکنون در برخی قسمتهای خوزستان نیز زندگی می کنند. داستان معشعیان در ادامه خواهد آمد و پیش از آن در خوزستان هیچ عربی یافت نمی شد و جملگی فارس بودند}.
_که حضرت علی(ع) را خدا میخواند و مدعی بود که روان آن حضرت، که روان خداست، به کالبد او در امده، و دعوی خدایی می کرد، از بغداد به هویزه و سپس به بهبهان آمد. در این شهر پیر بوداغ، حاکم بهبهان، تیر اندازانی را برانگیخت تا این علی اللهی را به هنگامی که در رودخانه کردستان(مارون) تن شویی می کرد، آماج تیر کرده، بکشتند و مردم را از دست سیاهکاریهای او رها کردند.(1)
در سال 955 ه.ق. القاس میرزا پسر شاه اسماعیل صفوی خانه ها و بازار بهبهان را آتش زد و از راه زیدون به شوشتر رفت.(1)

ادامه دارد...

نظرات 6 + ارسال نظر
الهام یکشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 05:00 ب.ظ http://tachar.blogsky.com

سلام . خیلی خوب بود موفق باشید .

کاکا نجف یکشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 09:44 ب.ظ http://golenarges.blogfa.com

سلام کاکا
بسیار خوشحالم از اینکه در مورد شهرمان مطالب پر محتوا و با زحمت زیاد بصورت تحقیقی نوشته ای. پیشنهاد می کنم بجای ارجان (که نام عربی شهرمان بوده)همان واژه ارگان را بکار ببریم تا کم کم بنام اصلی آن مشهور شود.در ضمن ما(از طرف بهبهانی های امیدیه ومیانکوه) در گردهمایی سالانه انجمن های بهبهانی های تهران وکرج واهواز وشیراز وامیدیه وگچساران و...که در فرهنگسرای حاج آقا بهبهانیان با حضور مسئولین محترم شهر برگزار گردید پیشنهاد ایجاد استانی بنام ارگان به مرکزیت بهبهان را مطرح کرده ایم که امیدواریم مورد حمایت وتایید قرار گیرد. از شما وسایر دوستان هم انتظار پیگیری داریم. موفق وسرفراز باشی.

این آرزوی همه ماست
البته این مستلزم تلاش و همکاری همه همشهری ها خصوصا آنهایی است که پست و مقامی در سازمانها و ادارات دولتی دارند.
اگر همانند سایر امور شهرمان همه بی تفاوت بمانند قطعا این آرزو نیز همچون آرزوی داشتن راه آهن - فرودگاه - استادیوم ورزشی و.... به دست فراموشی سژرده خواهد شد.
لذا از همه بهبهانی ها تقاضا داریم بیشتر به شهر خود فکر کنند
موفق باشید.

پیمان سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 05:18 ق.ظ http://behbhansite.blogfa.com

سلام همشهری عزیز
مطالب خوب و بسیار ارزشمندی را در جهت شناسایی بهبهان ارایه کرده اید که البته معلوم است برای آنها زحمت زیادی را نیز متحمل شده اید . ضمنا خوشحال میشوم به وبلاگ من هم سری بزنید .

ابریشم سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 10:53 ق.ظ http://www.ghalishoieabrisham.blogfa

سلام دوستان
قالیشویی ابریشم در خدمت شما
اولین قالیشویی مکانیزه در بهبهان وحومه
۰۶۷۱-۳۳۱۶۰۰۶- ۳۳۳۳۴۱۳

[ بدون نام ] شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 11:19 ق.ظ

سلام کاکانجف:میدانید اسم شما هم عربی است
سری به وبلاگ ناصر پورپیراربزنید درباره ایران اطلاعات جدیدی میابید

پاسخ شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 11:21 ق.ظ

ازابراز نظر شما متشکریم محمد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد