بهبهان بهشت گم شده

این وبلاگ حاوی مطالب مفیدی در زمینه جاذبه های توریستی - طبیعت -تاریخ و فرهنگ شهر باستانی ۶۰۰۰ ساله بهبهان (ارجان) میباشد.

بهبهان بهشت گم شده

این وبلاگ حاوی مطالب مفیدی در زمینه جاذبه های توریستی - طبیعت -تاریخ و فرهنگ شهر باستانی ۶۰۰۰ ساله بهبهان (ارجان) میباشد.

فقیه بزرگ شیعه آیت الله «آقا محمدباقر وحید بهبهانى»

فقیه بزرگ شیعه آیت الله «آقا محمدباقر وحید بهبهانى» ( 1205 ق)

 

مـحـمد باقر بن محمد اکمل بهبهانى، معروف به « وحید بهبهانى» این مرد شاگرد سیدصدر الدین رضوى قمى شارح وافیه، و او شاگرد آقا جمال خوانسارى سابق الذکراست .وحـیـد بهبهانى کربلا را مرکز قرار داد و شاگردان بسیار مبرز تربیت کرد و علاوه بر این خدمات، او در راه دفاع از اجتهاد و مبارزه با اخبارى گرى که در آن وقـت سـخت رواج یافته بود مبارزه پى گیرى کرد. شکست دادن اخباریان، تربیت گروهى مجتهد مبرز سبب شد که او را استاد الکل خوانند.

 

ولادت او :

ولادتش در سال 1117 ه ق در اصفهان، به فاصله چند سال پس از درگذشت مجلسى بوده است او در دامـن مـادر مـهـربان و پدر بزرگوار رشد کرد و پس از رشد در آغاز امر در بهبهان سکونت گزید و در اواخر به کربلا انتقال یافت .عـلامـه بـزرگوار، مرحوم آقا محمد باقر اصفهانى، یکى از بزرگترین و نامورترین فقیهان نامدار مى باشد که از دویست سال پیش تا عصر ما، خود و شاگردانش از استوانه هاى بزرگ فقهى به شمار آمده و سرمنشا تحولات عظیم در فقه و دفاع از آئین پاک تشیع بوده اند.او یـکـى از نـام آورترین مشعل داران علم اصول فقه در تاریک ترین دورانهاى حیات علمى آن بوده است که به حمایت و دفاع از آن برخاست و علم اصول را از نوپایه گذارى و احیا نمود.اسـتـاد اکبر و مروج شریعت سید البشر، علا مه ثانى و محقق ثالث، آقا وحیدبهبهانى، یکى از اکابر فقهاى اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم هجرى قمرى مى باشد او از شاگردان سید صدر الدین رضوى قمى، شارح وافیه، و او شاگرد آقا جمال خوانسارى بوده است، و پدرش محمد اکمل شیرازى فاضل عصر خویش ,از شاگردان مبرز شیخ جعفر قاضى و ملا میرزا محمد شیروانى و علا مـه مـجـلسى بود،‌ و مادرش دختر نور الدین بن ملا محمد صالح مازندرانى و جده پدرى مادرش، عالمه فاضله، آمنه بیگم دختر مجلسى اول و خواهر مجلسى دوم بوده است، از این رو از اول به جد و از دومى به خال تعبیر آورده مى شود.

 

مهاجرت به بهبهان  :

وحـیـد بهبهانى که در اصفهان به دنیا آمده بود، پس از طى مراحل آغازین زندگى، در این شهر، هـمـراه پـدرش بـه بـهـبهان آمد و به تحصیل اشتغال ورزید، و شاید عامل مهاجرت پدر ایشان به بهبهان، بر اساس تصریح جمعى، براى مبارزه با مسلک اخبارى گرى باشد که توسعه چشم گیرى در ایـن شـهـر یـافته بود در این شهر مردم را که اختلافى با هم داشتند، دعوت به برادرى نمود، و بـیش از سى سال در این شهر به تدریس اشتغال ورزید و گروه زیادى از مردم را از اخبارى گرى رویگردان نمود.دربـاره مـقام علمى ایشان، همین بس که شاگردانى چون علامه بحرالعلوم و صاحب ریاض او را «عـلامـه بـهـبـهـانى»، و صاحب جواهر و شیخ انصارى و دیگران، همه جا او را «استاد اکبر» و «اسـتـاد کـل» خـوانـده انـد، و دیگر اینکه ایشان در دیباچه حاشیه کتاب مدارک نوشته است که صـاحب مدارک را در خواب دید که اعتراف به غفلتهاى خود و یادآوریهاى او نمود و از وى در این خـصوص اظهار خوشنودى کرد، در مورد خصوصیات و فضایل اخلاقى ایشان تعاریف زیادى شده و گـفـتـه انـد کـه وى بـسـیـار خـوش رو و خوش صحبت و لطیفه گو بوده است و بسیار زاهد، به طوریکه لباسهایش کرباس و تابدار بود و به ظواهر دنیا هیچ نظرى نداشت .

 

تالیفات او :

این مرد بزرگوار، قریب شصت کتاب تصنیف فرمود و تعدادى از تالیفاتش به فارسى، و بسیار متین و پرفایده مى باشد، که از آن میان کتب زیر را مى توان به اختصار برشمرد:

1 -  ابطال القیاس .

2 -  اثبات التحسین و التقبیح العقلیین .

3 -  الاجتهاد و الاخبار.

4 -  اصالة البرائة .

5 -  اصالة الصحة فى المعاملات و عدمها.

6 -  الاستصحاب .

7 -  اصول الاسلام و الایمان .

8 -  التحفة الحسینیه .

9 -  التعلیقة البهبهانیة .

10 -  التقیة .

11 -  حاشیه ارشاد علا مه .

12 -  حاشیه تهذیب علا مه .

13 -  حاشیه ارشاد اردبیلى .

14 -  حاشیه مسالک الافهام .

15 - حاشیه معالم .

16 -  شرح مفاتیح الکلام .

 

وفات او :

عـمـر وحـیـد بهبهانى در حدود نود سال بود و در اواخر عمر، ضعف بر وى مستولى شد و درس و بـحـث را تـرک نـمـود و تـنـهـا بـه تـدریـس«شرح لمعه» اکتفا ورزید و دستور داد که سرآمد شـاگـردانـش،«عـلامه بحرالعلوم» به نجف اشرف بازگردد و مستقلا به تشکیل حوزه درس و بحث و رسیدگى به امور شیعیان همت گمارد به گفته نوه عالیقدرش، «آقا احمد»، ایشان در 29 شـوال 1205 هـ ق وفـات یـافـتـند او در کربلاى معلى، به جوار رحمت حق پیوست و در رواق حضرت امام حسین (علیه السّلام)، پایین پاى شهدا مدفون گردید. روانش شاد باد.

منبع :پایگاه اطلاع رسانی مطالعات شیعه شناسی www.shiastudies.com

نظرات 7 + ارسال نظر
میترا دوشنبه 3 دی‌ماه سال 1386 ساعت 04:53 ب.ظ

سلام عزیز

من قصد دارم بزگترین گروه بهبهانیها رو توی یاهو درست کنم.
خوشحال میشم شما هم عضو بشین و لینکو به بقیه هم معرفی کنید
لینک گروه:http://www.geocities.com/mitra.khoshgele

موفق باشید.

رامین سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 12:54 ق.ظ http://arjaneemrooz.blogfa.com

رامین سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 01:02 ق.ظ http://arjaneemrooz.blogfa.com

رضا جمعه 5 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 04:17 ب.ظ http://behbahanabad.blogfa.ir

وبلاگ خوبیت هسی ا وبلاگ مه هم سر بزه کا
به امید بهبهونی آباد

حامد عبدالهی یکشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 04:44 ب.ظ http://www.khazon.com

با سلام
اگه میشه سایت های بهبهانی دیگه مثل :

Khazon.com : خزون دات کام

Addlist.ir : آرشیو آی دی مسنجر

mehrdadDesign.ir : مهرداد دیزاین

MihanSpace.ir : آپلود سنتر

BehahanRooyesh.com : بهبهان رویش

BehbahanData.com : بهبهان دیتا

رو به پیوندهاتون اضافه کنین ...
با تشکر

استاد محمود رضا ضرغامی یکشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:05 ب.ظ http://zarghamimajles.blogfa.com

مردم فرهیخته و متمدن شهرستان بهبهان وحومه این بار مدیری جوان، متخصص و با تجربه را به مجلس بفرستید.شما با انتخاب استاد محمود رضا ضرغامی در انتخابات روز 24 اسفند لوح زرینی را در افتخارات خود ثبت خواهید نمود.
با ما در تماس باشید.
http://zarghamimajles.blogfa.com

همسایه جمعه 24 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:30 ب.ظ http://tenob.blogfa.com

شرح حال مرحوم آیت الله شیخ سلیمان بهبهانی و خاندان مکرمشان

مرحوم مغفور آیت الله حاج شیخ سلیمان بن شیخ عبدالعلی بهبهانی از علما و فقهای نامدار دیار عالم پرور بهبهان که در دوره قاجاریه می زیسته و جد خاندان معصومیَ سلیمانی و شریعت محسوب می شوند.

آن عالم فرزانه از شاگردان مبرز و زبده شیخ اعظم انصاری و بسیار مورد ملاطفت و توجه آن شیخ قرار داشته بگونه ای که وقتی از مرحوم آخوند ملا حسین بهبهانی رحمت الله علیه برای ازدواج با دخترش خواستگاری می کند مرحوم شیخ مرتضی انصاری اعلی الله مقامه خود خطبه عقد و نکاح را قرائت و قباله نکاح به خط شریفشان تحریر و ممهمور می شود که موجود می باشد.

ایت الله شیخ سلیمان بعد از وفات استاد فرزانه اش مرحوم آیت الله العظمی انصاری به قصد تجدید دیدار با اقوام و خانواده از نجف به قصد بهبهان حرکت می کند.

در مدخل ورودی به کشور( آبهای ساحلی) وارد بندر دیلم که از مناطق دور افتاده اما در عین حال دارای رونق تجاری بوده مورد استقبال عمومی قرار گرفته و معتمدین و اهالی بندر دیلم از این روحانی فاضل درخواست می کنند بعنوان مرجع مسایل شرعی و پاسخ به مراجعات دینی و ترویج شریعت در این دیار اقامت گزیند که مورد موافقت آیت الله شیخ سلیمان قرار می گیرد.

با پذیرش توطن در بندر دیلم از اهل و عیال خود در نجف اشرف می خواهد که به سمت دیلم حرکت کنند.

پس از مدتی اقامت در بندر دیلم آن عالم روحانی و وارسته قصد مسقط الراس خود یعنی شهر بهبهان نموده و عازم آن شهر می شود.

در بهبهان تصدی محراب و منبر در محل گود بقال را پذیرا شده و ضمن اقامه نماز جماعت به ترویج احکام دین می پردازد.

این روحانی فاضل سالیان متمادی ملجا مردم این دیار بوده تا سرانجام در سال ۱۳۲۲ هجری قمری جان به جان آفرین تسلیم نموده و در زمین و ملک شخصی خودشان که آنزمان در جوار قلعه و خندق قدیم بهبهان واقع بوده مدفون شده است که هم اینک مدرسه علمیه حجت ابن الحسن العسکری اروحنا فدا در آن محل واقع است.

آن عالم روحانی سه فرزند پسر بنامهای حاج شیخ علی معصومی. حاج شیخ محمد حسین سلیمانی و حاج شیخ علی شریعتی از خود بجا گذاشت که هر یک از آنها سالیان متمادی در شهرهای بهبهان. بندردیلم و هندیجان و مناطق همجوار آن مرجع رجوعات شرعی و دینی مردم بودند.

آیت الله حاج شیخ محمد علی معصومی ولد ارشد آیت الله شیخ سلیمان از معتمدین و مورد وثوق شیخ اعظم انصاری بوده و به درجه اجتهاد رسیده و عموم علمای نجف اشرف اجتهاد ایشان را تصدیق کرده اند.

ایشان علاوه فعالیت در عرصه های دینی و مذهبی از مبارزان با استعمار و عوامل آن بشمار می رود و شرح حالات و مبارزات سیاسی شیخ در کتاب فارس و جنگ بین الملل درج شده است.

این روحانی نستوه در سن ۸۴ سالگی به دیار باقی شتافت و بر اساس وصیتنامه در جوار قبر والد مرحومشان آقا شیخ سلیمان در قبله بهبهان مدفون شد.

درود بر خاک عالم پرور بهبهان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد